Op 20 mei 1940 arriveert de eerste Hafenkapitän van Hoek van Holland, Korvettenkapitän der Reserve Fritz Kruse, in de Berghaven. De functie Hafenkapitän wordt al snel omgedoopt in Hafenkommandant.

Korvettenkapitän Fritz Kruse. De foto is in Den Haag genomen in juli 1940, tijdens de begrafenis van matrozen die omkwamen toen hun mijnenveger op een mijn liep in de Nieuwe Waterweg, het werkgebied van Kruse.

Taak van de Hafenkommendant
De Hafenkommandant (HaKo) viel onder de verantwoordelijkheid van de Admiral in den Niederlanden, de hoogste Duitse marine autoriteit. Ook Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen hadden een HaKo. De taak van de HaKo Hoek van Holland was het coördineren van alle verkeer binnen de haven en de monding van de Nieuwe Waterweg tot aan Poortershaven. Hij was tevens verantwoordelijk ‘voor de veiligheid, aanwezigheid van allerhande materiaal noodzakelijk voor werkzaamheden in de havens en aan boord van schepen. Eveneens was hij verantwoordelijk voor het planmatig vernielen en versperren van de haven en toegangen als deze in geallieerde handen dreigde te vallen’¹. De verantwoording van de HaKo Hoek van Holland liep tot aan Maassluis, daar nam de HaKo Rotterdam het over. De Marine Signal Stelle in de semafoor viel onder de HaKo, en hij zorgde voor de beloodsing van schepen. Als er hoog bezoek was, zoals dat van Generaal Veldmaarschalk Rommel in 1944, zorgde hij voor het overzetten van het bezoek met het veer naar eiland de Beer en voor de luchtverdediging tijdens de overtocht.
Bij een gevecht of ongeluk op de Noordzee voor de Hoek of op de Nieuwe Waterweg waarbij slachtoffers vielen, kommandeerde hij de reddingboot naar de plaats des onheils en zorgde voor hulp bij het zoeken naar slachtoffers. Ook het aan- en uitzetten van het licht op de kop van de Noorderpier voor het begeleiden van schepen werd gedaan door de Hafenkommandantur.

Fritz Kruse op een boot in de Berghaven. Uiterst links zit Kommandant van de Marine Artillerie Abteilung 205 Kurt Hultzsch, die bevriend raakt met Kruse.

Carrière
Friedrich Ferdinand Heinrich Kruse, geboren op 4 juni 1874 in Stettin, begon zijn carrière bij de Kaiserliche Kriegsmarine. In 1899 ging hij aan de slag als vierde officier bij de HAPAG, de Hamburg-Amerika lijn, waar hij zich in 1913 opgewerkt had tot kapitein. In 1909 werkte hij als 1e stuurman op het ss Cleveland van de HAPAG, het eerste passagiersschip dat een reis om de wereld maakte. In de Eerste Wereldoorlog voerde hij o.a. het bevel over mijnenvegers. In 1915 trouwde hij met Hertha Junkers, in 1916 werd dochter Helga geboren, in 1919 werd zoon Harald geboren. Hij verliet in december 1918 de marine als Kapitänleutnant der Reserve met een IJzeren Kruis 1e en 2e klas.
Na de oorlog ging hij weer voor HAPAG werken. Hij voerde het bevel over enkele van de meest bekende cruiseschepen van de rederij en maakte daarmee diverse wereldreizen. Hij was een geliefd iemand in de jetset-kringen van die tijd, die graag cruises maakten. In 1933 werd hij benoemd tot commodore en kreeg het bevel over het vlaggenschip van de HAPAG, het ss New York. In 1934 redde hij en zijn bemanning in de nacht van 18 op 19 december de 16 opvarenden van het Noorse stoomschip Sisto, dat op de Atlantische Oceaan tijdens een storm in de problemen was geraakt. Hiermee kreeg hij internationale bekendheid. Bij thuiskomst in Cuxhaven werd de bemanning verwelkomd door Adolf Hitler die een toespraak hield. Hitler sprak ook met Kruse en gaf hem een gouden horloge, van dat moment werd een foto gemaakt. Kruse kreeg later zowel in Duitsland als in Amerika medailles voor de reddingsactie uitgereikt, tevens werd hem de Koninklijke Noorse Orde van Sint-Olaf toegekend.
In 1938 ging Kruse met pensioen, maar toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak werd hij opgeroepen bij de Kriegsmarine en aangesteld als Hafenkommandant van Hoek van Holland.

Hoek van Holland
Kruse neemt dus op 20 mei 1940 met zijn personeel intrek in het kantoor van het Loodswezen. Zelf trekt hij in het woonhuis ernaast. Hij heeft 5 portepee-unteroffizieren, 10 onderofficieren en 28 manschappen onder zich. Op deze eerste dag zorgt hij er voor dat er een inventarisatie gemaakt wordt van de schepen die in de Berghaven en aan de Harwichkade liggen.

Een typische dag uit het Kriegstagebuch van de Hako Hoek van Holland
Kruse arm in arm met Kurt Hultzsch voor het officiersverblijf van het fort, toen onderkomen voor de staf van de Marine Artillerie Abteilung 205.

In februari 1941 wordt Kruse overgeplaatst naar Amsterdam om daar de functie van HaKo op zich te nemen. Daar blijft hij tot oktober 1942, dan gaat hij met pensioen. Hij overlijdt kort voor het einde van de oorlog, op 28 april 1945.



De Hafenkommandanten van Hoek van Holland na Kruse zijn:
Korvettenkapitän Hans Gayer 02.1941 – 09.1943
Korvettenkapitän Ralph Dammers 09.1943 – 12.1943
Korvettenkapitän Hans Gayer 01.1944 – 04.1945 
Korvettenkapitän Paul Kamenz 04.1945 – 05.1945

Over Korvettenkapitän Kamenz kunt u meer lezen in het artikel over de bevrijding van Hoek van Holland.

Een moment van ontspanning: Kurt Hultzsch en Frits Kruse samen op het strand van Hoek van Holland


Bronnen:
1 Festung Hoek van Holland, een parel in de Atlantikwall aan de Nieuwe Waterweg 1942-1945, Hans Sakkers. Wat later in de oorlog kwam er een volgeladen rijnaak naast de ingang van de Berghaven te liggen die in geval van een aanval afgezonken kon worden voor de ingang. Er kwam een waterbommenwerper op de kade, en met de aanleg van de Atlantikwall werd er een bunker voor de Hafenkommandantur naast het loodsgebouw gebouwd.
https://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Ferdinand_Heinrich_Kruse
https://www.seamenschurch-archives.org/sci/archive/files/ffd5a7f53305932ec3a827455a70571f.pdf
https://druckschriften-digital.marchivum.de/download/pdf/78249.pdf
https://www.newspapers.com/article/the-honolulu-advertiser-audrey-and-isabe/24575975/
Ancestry.com
Bundesarchiv Freiburg: Kriegstagebuch Hafenkommandant Hoek van Holland, archiefnr. RM45-II-277

Deel dit artikel