De Rietdijkstraat omstreeks 1904. Links hotel Harwich. Het rijtje huizen tussen het hotel en de 1e Scheepvaartstraat staat er nog steeds. Achter het hotel de houten Rooms Katholieke kerk, toen nog op het erf van de familie Tabben. De kerk is in augustus 1905 op rollen verplaatst naar het einde van de Rietdijkstraat en daarbij ook een slag gedraaid.

Ansichtkaart, collectie Henk van der Lugt

De brand in hotel Harwich


Nadat op 1 juni 1893 de spoorlijn naar Hoek van Holland in gebruik was genomen en ook de Harwichboten Hoek van Holland gingen aanlopen ontstond het zogenaamde ‘nieuwe gedeelte’, de huidige dorpskern.

In dit nieuwe gedeelte verrezen drie hotels; Hotel Caland, Hotel Amerika en Hotel Harwich.

Hotel Caland stond in het 2e Zandwerk en is tijdens de 2e wereldoorlog afgebroken.

Hotel Amerika staat er nog steeds. Het kreeg na de 2e wereldoorlog de naam Hotel America, maar heeft nu weer de oude naam Hotel Amerika (met een ‘k’) terug.

20101106-hvdlcoll08-prbkng-ws
Het einde van de Rietdijkstraat omstreeks 1930. Rechts Hotel Harwich. Nadat de houten Rooms Katholieke kerk in 1905 was verplaatst waren er in 1923 stenen zijbeuken aan gebouwd waardoor het aantal plaatsen steeg van ±100 naar ±250. Op de plaats waar de kerk stond bevindt zich nu de parkeerplaats tussen de Planciushof en de Jozefschool. Ansichtkaart, collectie Henk van der Lugt

Hotel Harwich stond aan het einde van de Rietdijkstraat op nr. 54. Dit hotel was eigendom van de weduwe G. van Hees-Peeters, maar werd vanaf omstreeks 1930 geëxploiteerd door de heer en mevrouw de Wijs.

advertentie-hotel-harwich-1925-ws
Advertentie uit de Gids voor de badplaats Hoek van Holland 1925

 

BRAND!

Op zaterdag 1 oktober 1932 omstreeks 07:30 ontdekten voorbijgangers dat er brand woedde in Hotel Harwich op de eerste etage aan de straatkant.

Ze waarschuwden onmiddellijk mevrouw de Wijs, die zojuist haar vier gasten had weggeholpen. Met haar man zocht ze snel een goed heenkomen, want het vuur greep met grote snelheid om zich heen.

Kort nadat de brand was ontdekt, was de brandweer van Hoek van Holland met haar twee handspuiten ter plaatse. Probleem was echter het verkrijgen van bluswater. De toenmalige drinkwaterleiding had onvoldoende capaciteit omdat het water werd aangevoerd per boot en werd opgeslagen in een buffertank. Daarom was men aangewezen op de sloot bij de Watertoren aan de Langeweg. Een handspuit werd bij de sloot geplaatst en halverwege de slang de tweede spuit. Omdat er weinig water in de sloot stond kwam er slechts een armzalig straaltje water uit de slang terwijl de brandweerlieden op ±1 meter afstand van het brandende hotel moesten staan om enig effect te bereiken.

 

ERNSTIG GEVAAR.

Ook voor de belendende gebouwen, onder meer de Rooms Katholieke kerk, dreigde ernstig gevaar.

Daarom vroeg de commissaris van Hoek van Holland, de heer C.F. Jas, om assistentie van de Rotterdamse brandweer.

19321012-westlandsche-courant-6
Het nablussen van de brand in hotel Harwich op 1 oktober 1932. Krantenfoto uit de Westlandsche Courant van 12 oktober 1932.

Om half 10 arriveerde de Rotterdamse brandweer met een motorspuit en een manschappenwagen. Om aan voldoende bluswater te komen werd de motorspuit bij de Berghaven geplaatst. Niet minder dan 23 slangen van elk 20 meter werden aan elkaar gekoppeld, een totale lengte dus van 460 meter. Hierdoor kon men gaan blussen met water uit de Berghaven.

Veel viel er op dat moment niet meer te redden. Slechts een paar muren stonden nog overeind, waarin het houtwerk nog brandde.

De oorzaak van de brand is nooit achterhaald en het hotel is nooit meer herbouwd.

Enige jaren later bouwde aannemer P. Spuybroek een pand met zes woningen op de plek waar het hotel stond.

20160909-hvdl-tz60-1030357
Pand met zes woonhuizen op de plek waar ooit Hotel Harwich stond. Foto: Henk van der Lugt

Opmerkingen

Hotel Harwich moet niet worden verward met Café Harwich (‘de Aardappel’). Het pand van Café Harwich is in 1930 gebouwd maar het café heette voor de oorlog Het Kruispunt.

De Watertoren aan de Langeweg maakte geen deel uit van de drinkwaterleiding maar was van de spoorwegen en diende voor de watervoorziening van de stoomlocomotieven.

Bronvermelding:

  • Diverse kranten
  • Archief Henk van der Lugt
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com