De nieuwe perrons op station Hoek v an Holland Haven. Perron 1 is nog in aanleg.

(ansichtkaart, verstuurd 19 mei 1959)

Nieuwe perrons in Hoek van Holland


In 1955 werden er bij het station Hoek van Holland Haven twee nieuwe perrons in gebruik genomen ten behoeve van de lokale treinen naar Rotterdam.
Oorspronkelijk vertrokken deze vanaf het oude station, maar hier ontstond ruimte gebrek omdat het aantal internationale treinen werd uitgebreid. Bovendien reden in die tijd ook de militaire treinen ten behoeve van het Britse Rijnleger nog.

Daarom werden aan weerszijden van het afbuigende spoor naar het Strandstation perrons aangelegd. De kolen opslagplaatsen die hier lagen moesten worden verplaatst en kwamen nu ter hoogte van het einde van de Prins Hendrikstraat te liggen. Het voordeel voor de Hoekse bevolking was dat men minder ver hoefde te lopen naar de trein.

De nieuwe perrons, die tegenwoordig worden aangeduid met spoor 1 en 2, liggen langs een bocht in de spoorlijn en daardoor zit er op bepaalde plaatsen een grote opening tussen de trein en het perron.

Dit is bij na de ombouw van de Hoekse Lijn tot light-rail niet gewenst en daarom zullen beide perrons worden afgebroken en worden vervangen door rechte perrons.

148 WS
De (gebogen) perrons 1 en 2 zijn in 1955 aangelegd. In het houten gebouwtje links zaten het plaatskaartenkantoor en de fietsenstalling. De overweg was toen nog heel breed en had geen bomen. De treinen reden er stapvoets en toeterend overheen. (ansichtkaart)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com