Algemeen
Bento, een Hoekse goochelaar, bekend in binnen- en buitenland
Written by Henk, 1989-09-04
Geschreven door Simon Mostert. Bento was de artiestennaam van Herbertus (Bertus) Grootenboer. Bertus Grootenboer werd op 16 oktober 1924 geboren in Rotterdam als zoon van Herbertus Grootenboer en Elisabeth de Jager. Bertus groeide op in Rotterdam en studeerde aan de Technische school aan de Gordelweg in Rotterdam. Als afgestudeerd fijninstumentenmaker wilde hij horloge- en klokkenmaker…
Read More about Bento, een Hoekse goochelaar, bekend in binnen- en buitenland
Algemeen
De Rooms-Katholieke begraafplaats
Written by Henk, 1968-01-01
Geschreven door Simon Mostert. Tot 1932 had Hoek van Holland geen eigen Rooms-Katholieke begraafplaats en de Katholieke bewoners werden toen in Monster begraven. In 1932 is er een begraafplaats aangelegd voor de Katholieke bewoners van Hoek van Holland en deze werd in juni van dat jaar ingewijd. De begraafplaats lag achter de huidige Katholieke kerk…
Read More about De Rooms-Katholieke begraafplaats
Op zaterdag 4 mei 1963 passeerden de Waterman en de Groote Beer Hoek van Holland
Foto: Erik Koch, Anefo. Nationaal Archief 2.24.01.05, 915-1211 Licentie CC-BY-SA
Nieuwe Waterweg
Feyenoord naar Lissabon
Written by Henk, 1963-05-04
Op zaterdag 4 mei 1963 passeerden de Waterman en de Groote Beer Hoek van Holland onderweg naar Lissabon met Feyenoord supporters voor de halve finale van de Europacup tegen Benfica. Door de enorme toeloop van ’uitzwaaiers’ kreeg Hoek van Holland te maken met een verkeers-infarct hoewel dat woord toen nog niet in gebruik was. Overigens…
Read More about Feyenoord naar Lissabon
De 'Bermuda' na het rechtzetten bij Hoek van Holland. Rechts het bergingsvaartuig 'Zeewolf' van Van den Akker.
Collectie Peter Jansen
Algemeen
De ondergang van de coaster Bermuda
Written by Henk, 1960-01-20
Geschreven door Simon Mostert. Woensdag 20 januari 1960. Een zware zuidwesterstorm aantrekkend tot windkracht elf teistert de Hollandse kust. De coaster ‘Bermuda’ is vanuit King’s Lynn (GB) met 125 ton gerst onderweg naar Antwerpen. Aan boord zijn vijf bemanningsleden, waarvan er vier nog geen twintig jaar oud zijn. Op ongeveer 4 mijl noord-noord-westelijk van Hoek…
Read More about De ondergang van de coaster Bermuda
De brandende ARTEMIS bij de Steensteiger. De rookwolken waren op grote afstand zichtbaar.
(collectie Henk van der Lugt)
Loodswezen
Hoek van Holland aan ramp ontsnapt
Written by Henk, 1958-06-07
Door de jaren is Hoek van Holland getuige geweest van veel scheepsrampen. De brand op de Artemis op zaterdag 7 juni 1958 – 60 jaar geleden – was echter een ramp die met name bij de ouderen onder ons veel indruk heeft gemaakt doordat het op de Waterweg gebeurde waar iedereen het kon zien. Bovendien…
Read More about Hoek van Holland aan ramp ontsnapt
De ‘Poort van Europa’ aan de ’s-Gravenzandseweg nr. 314. Rechts is een deel van de midgetgolfbaan te zien.
Ansichtkaart, collectie Henk van der Lugt
Algemeen
Aardgas onder de Midgetgolfbaan
Written by Henk, 1957-04-06
In de jaren 30 liet huisarts J.M. Knip aan de ’s-Gravenzandseweg op nr. 314 een huis met praktijk bouwen. Bij zijn pensionering in 1950 verhuisde dokter Knip naar Lochem en werd zijn huis overgenomen door de heer G.A. Boekestein die er het Pension ‘Poort van Europa’ in vestigde. Midgetgolfbaan De heer Boekestein was een zeer…
Read More about Aardgas onder de Midgetgolfbaan
De winkel van Haaksman na de verbouwing van 1956. De gevelsteen boven de deur is nog steeds te zien boven Het Kruidvat
Collectie Historisch Genootschap Hoek van Holland – mevr. Brabander-Droog
Handel en Middenstand
De winkel van Haaksman vernieuwd
Written by Henk, 1956-06-07
Op donderdag 7 juni 1956 werd de vernieuwde winkel van Haaksman aan de Prins Hendrikstraat in Hoek van Holland geopend. In de jaren twintig van de vorige eeuw had de heer H. Haaksman zich reeds gevestigd als ‘rijwiel- en motorhersteller’ aan de Kruisweg op de Oude Hoek. Maar met de opkomst van de radio ging…
Read More about De winkel van Haaksman vernieuwd
De nieuwe perrons op station Hoek v an Holland Haven. Perron 1 is nog in aanleg.
(ansichtkaart, verstuurd 19 mei 1959)
Transport
Nieuwe perrons in Hoek van Holland
Written by Henk, 1955-08-04
In 1955 werden er bij het station Hoek van Holland Haven twee nieuwe perrons in gebruik genomen ten behoeve van de lokale treinen naar Rotterdam. Oorspronkelijk vertrokken deze vanaf het oude station, maar hier ontstond ruimte gebrek omdat het aantal internationale treinen werd uitgebreid. Bovendien reden in die tijd ook de militaire treinen ten behoeve…
Read More about Nieuwe perrons in Hoek van Holland
Het sportcomplex aan de Rondgang gezien vanaf het Roomse Duin. Op de twee voetbalvelden vooraan bevinden zich nu de Tennisvelden en de Scouting. Achter het houten gebouwtje lagen toen de schooltuinen. Rechts de Harwichweg en omdat het ‘Plan Noord’ nog niet is aangelegd kan je in de verte het August Reitsmahuis zien staan.
(ansichtkaart)
Sport
Nieuwe sportvelden aan de Rondgang
Written by Henk,
In 1955 werd het sportcomplex aan de Rondgang in gebruik genomen. Het bestond toen uit drie (gravel) tennisbanen, die in de winter als ijsbanen dienst konden doen en twee voetbalvelden voor de Hoekse Boys. Verder waren er barakken voor de KNVB-kampen en een gedeelte van het complex was ingericht voor de schooltuinen. De KNVB-barakken werden…
Read More about Nieuwe sportvelden aan de Rondgang
Koningin Juliana stapt uit de Hofauto bij het Loodsgebouw aan de Berghaven.
(foto uit privé collectie)
Koninklijk Huis
Onverwacht Koninklijk bezoek
Written by Henk, 1953-09-04
Van 17 juli tot 6 september 1953 werd in Hoek van Holland de tentoonstelling ‘Kust en Branding’ georganiseerd op initiatief van de heer T. de Bie. Het doel was het publiek en dan in het bijzonder de toeristen, enigszins bekend te maken met de scheepvaart in de Nieuwe Waterweg, zoals het Reddingwezen, het Loodswezen, de…
Read More about Onverwacht Koninklijk bezoek
De Faustus met de boeg tegen de Noorderpier, collectie Henk van der Lugt
Havens
De ramp met de Faustus, de Waterweg geblokkeerd!
Written by Henk, 1952-11-06
Door Henk van der Lugt. Op 9 maart 1872 voer het eerste zeeschip door de Waterweg. Daarna is het slechts één keer voorgekomen dat de Waterweg geblokkeerd was en dit gebeurde in november 1952: In de vroege ochtend van donderdag 6 november 1952 probeerde de kapitein van het Panamese schip Faustus zonder loods de Waterweg…
Read More about De ramp met de Faustus, de Waterweg geblokkeerd!
Handel en Middenstand
De VIVO-reizen van de Zeeland
Written by Henk, 1952-09-16
De VIVO (Vrijwillige Inkoop- en Verkoop Organisatie) was een kruideniersketen die in 1942 werd opgericht als samenwerkingsverband van onafhankelijke kruideniers. In 1952 bestond de organisatie dus 10 jaar en dit 2e lustrum werd gevierd met een zeereisje uit Hoek van Holland met de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. In het VIVO-contactblad ‘Rondom de Weegschaal’ van 10 oktober…
Read More about De VIVO-reizen van de Zeeland
De westzijde van de Fruitsteiger na de aanvaring door de ‘Waterland’. Op de voorgrond de tendersteiger en links de bunker die tijdens de oorlog door de Duitsers op de steiger is gebouwd.
foto W.A. Suijker
Nieuwe Waterweg
Fruitsteiger aangevaren
Written by Henk, 1952-03-01
Op zaterdagmorgen 1 maart 1952, omstreeks zes uur, liep het stoomschip ‘Waterland’ tijdens dikke mist op de westzijde van de Fruitsteiger en veroorzaakte grote schade aan het steigerwerk en aan de tendersteiger. De ruim 6.000 ton metende ‘Waterland’ was eigendom van de Koninklijke Hollandsche Lloyd uit Amsterdam, maar was tijdens de aanvaring door een Engelse…
Read More about Fruitsteiger aangevaren
De loods van de ‘Prins Willem III’ van de Oranje Lijn wordt bij de Berghaven afgehaald door de ‘Spiering’
Foto, collectie Henk van der Lugt
Loodswezen
De loodsafhaaldienst in Hoek van Holland
Written by Henk, 1950-08-01
Op 1 augustus 1950 liep een bijna vijftig jaar oud contract tussen het Rijk en L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst af. Dit contract betrof de loodsafhaaldienst in Hoek van Holland die tegen betaling door Smit werd uitgevoerd met een sleepboot. Vanaf 1 augustus 1950 nam het Loodswezen deze dienst met eigen materiaal en personeel…
Read More about De loodsafhaaldienst in Hoek van Holland
De 'Steensteiger' in Hoek van Holland.
Collectie Historisch Genootschap Hoek van Holland - H.B. den Breejen
Geen categorie
De ondergang van de ‘Maja’
Written by Henk, 1945-12-12
Geschreven door Simon Mostert Hoek van Holland, 28 december 1945 De 2e wereldoorlog is net een paar maanden voorbij en de opbouw van Nederland is volop begonnen. Zo ook in Hoek van Holland, waar Rijkswaterstaat bezig is met het herstellen van de pieren en de oevers. Het is 28 december 1945 dat het 550 ton metende…
Read More about De ondergang van de ‘Maja’
De terugkerende padvinders gaan aan boord van de PRINSES JULIANA van de Maatschappij Zeeland op 13 augustus 1937.
(Stadsarchief Rotterdam - NL-RtSA_4282_XXXIII-418)
Scheepvaart
Ruim 5.000 Padvinders in Hoek van Holland
Written by Henk, 1937-07-31
Van 31 juli tot en met 9 augustus 1937 vond in Vogelenzang, bij Hillegom, de 5e padvinders Wereldjamboree plaats.Tegenwoordig zouden de meeste deelnemers aan een dergelijk evenement per vliegtuig reizen, maar in 1937 was men nog op treinen en veerboten aangewezen. Op donderdag 29 juli kwam Lord Baden Powell, de grondlegger van de padvinderij/scouting, met…
Read More about Ruim 5.000 Padvinders in Hoek van Holland
De CORDILLERA bij aankomst Hoek van Holland. Omdat het schip vertraging had moesten de Duitse stemmers op de steiger wachten. Geheel rechts de Harwichboot PRAGUE.
Foto uit ‘Katholieke Illustratie’, collectie H. van der Lugt
Algemeen
Duitsers komen naar Hoek van Holland om te stemmen op zee
Written by Henk, 1934-08-19
Na het winnen van de Duitse verkiezingen in november 1932 werd Hitler op 30 januari 1933 door de rijkspresident, Paul von Hindenburg, benoemd tot rijkskanselier. Von Hindenburg was op dat moment 85 jaar en ziek en hij kwam op 2 augustus 1934 te overlijden. De dag erna voegde Hitler de bevoegdheden van het ambt van…
Read More about Duitsers komen naar Hoek van Holland om te stemmen op zee
De Rietdijkstraat omstreeks 1904. Links hotel Harwich. Het rijtje huizen tussen het hotel en de 1e Scheepvaartstraat staat er nog steeds. Achter het hotel de houten Rooms Katholieke kerk, toen nog op het erf van de familie Tabben. De kerk is in augustus 1905 op rollen verplaatst naar het einde van de Rietdijkstraat en daarbij ook een slag gedraaid.
Ansichtkaart, collectie Henk van der Lugt
Algemeen
De brand in hotel Harwich
Written by Henk, 1932-10-01
Nadat op 1 juni 1893 de spoorlijn naar Hoek van Holland in gebruik was genomen en ook de Harwichboten Hoek van Holland gingen aanlopen ontstond het zogenaamde ‘nieuwe gedeelte’, de huidige dorpskern. In dit nieuwe gedeelte verrezen drie hotels; Hotel Caland, Hotel Amerika en Hotel Harwich. Hotel Caland stond in het 2e Zandwerk en is…
Read More about De brand in hotel Harwich
De Volendam aan de grond op de zuidoever van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland met de sleepboot Oostzee van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst langszij. Duidelijk is te zien dat de ankerketting is gebroken.
(Ansichtkaart, collectie Henk van der Lugt)
Nieuwe Waterweg
Kettingbotsing op de Waterweg
Written by Henk, 1929-04-08
Tegenwoordig is radar niet meer weg te denken in de scheepvaart waardoor vertraging tijdens mistperiodes zeer sterk is teruggedrongen. Radar is ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog en kwam na de oorlog ook beschikbaar voor koopvaardijschepen. Zonder radar zat er voor schepen niets anders op dan voor anker te gaan als ze overvallen werden door mist….
Read More about Kettingbotsing op de Waterweg
Omstreeks 1930 was de badmode heel anders dan nu (2018)!
Ansichtkaart, verstuurd op 17 juni 1931. Collectie Historisch Genootschap Hoek van Holland - Henk van der Lugt
Handel en Middenstand
De badplaats Hoek van Holland in 1928
Written by Henk, 1928-07-01
Enige tijd geleden kreeg het Historisch Genootschap een exemplaar van het boekje ‘De Badplaats Hoek van Holland’ uit 1928. Omdat het boekje toevallig dit jaar 90 jaar geleden is uitgegeven hebben we het gescand en het is via deze link te openen: De_Badplaats_Hoek_van_Holland_1928 LQWM Opmerking: Dit is een lage resolutie versie want omdat de hoge resolutie scan…
Read More about De badplaats Hoek van Holland in 1928
De oostzijde van de Amerikasteiger na de aanvaring door de ‘Innoko’. Het gedeelte met de zwaarste beschadigingen is niet gerepareerd maar gesloopt.
foto Historisch Genootschap Hoek van Holland – collectie H. van der Lugt
Nieuwe Waterweg
Amerikasteiger aangevaren
Written by Henk, 1927-12-03
Op zaterdag 3 december 1927 is het uitgaande Amerikaanse stoomschip ‘Innoko’ tegen de oostzijde van de Amerikasteiger, de latere Fruitsteiger, gevaren. De ‘Innoko’ was een schip van de United States Shipping Board. Het schip heeft daarna enige tijd voor anker gelegen, maar toen bleek dat het geen schade had, kon het de reis naar New York…
Read More about Amerikasteiger aangevaren
Links het Paviljoen 'Rotterdam aan Zee'. Rechts de oude Hoek.
Tourisme en Recreatie
Paviljoen Rotterdam aan Zee
Written by Henk, 1915-08-01
Op 1 januari 1914 wordt Hoek van Holland door Rotterdam geannexeerd. Al snel hierna, op 1 augustus 1915, wordt het strand-restaurant ‘Rotterdam aan Zee’ geopend. Strandbezoek stond toen nog in de kinderschoenen, maar zou in de jaren tussen beide wereldoorlogen sterk toenemen. ‘Het paviljoen’ werd een begrip, te meer daar het aan de looproute tussen…
Read More about Paviljoen Rotterdam aan Zee
Scheepvaart
De nieuwe Harwichboot St. Petersburg
Written by Henk, 1910-07-09
De Hoek-van-Holland-lijn. Voor den dienst tusschen Hoek van Holland en Harwich is wederom een nieuw Turbine-stoomschip, de ‘St. Petersburg’, zusterschip van de ‘Munich’ en de ‘Copenhagen’, en speciaal voor de Great Eastern Railway Company gebouwd, in dienst gesteld. De inrichting der 1e klasse komt overeen met die der moderne ‘Atlantic Liners’. Op het verhoogde dek…
Read More about De nieuwe Harwichboot St. Petersburg
Handel en Middenstand
De “Nieuwe Export”
Written by Henk, 1903-07-01
In juli 1903 werd het 2e slachthuis in Hoek van Holland in gebruik genomen. Dit slachthuis, van de firma Hudig & Pieters, stond bekend als de ’Nieuwe Export’. Het stond op het oostelijke gedeelte van het huidige (2015) terrein van DSM tegen het toenmalige ’Steenovengat’ aan. Daarom werd – op initiatief alweer van de firma…
Read More about De “Nieuwe Export”
De Watertoren met op de achtergrond de RK pastorie, hotel Harwich en het rijtje huizen aan de Rietdijkstraat dat er nu (2015) nog staat. De toren van de RK kerk, die toen nog op het erf van de familie Tabben stond, steekt boven dit rijtje huizen uit. De foto is tussen 1900 en 1905 genomen.
(ansichtkaart, verstuurd op 10 juli 1908)
Transport
De watertoren
Written by Henk, 1902-12-20
Op 20 december 1893, dus ruim een half jaar nadat de spoorlijn in gebruik was genomen, werd aanbesteed ’het maken van eene waterbezorging op het station Hoek van Holland’: Gezien de datum van de aanbesteding is het aannemelijk dat de watertoren in 1894 gebouwd en opgeleverd is. Hoe de waterbezorging voor de stoomlocomotieven plaatsvond tussen…
Read More about De watertoren
De vuurtoren omstreeks 1900. Langs de rechter rand is net de voorgevel van de quarantaine barak te zien. De quarantaine barak stond dus ongeveer op de plaats waar tegenwoordig (2015) de kinderboerderij staat.
(ansichtkaart, verstuurd op 19 augustus 1901)
Havens
Inrichting van een Quarantaine barak
Written by Henk, 1902-07-12
Wij vernemen. zegt de R. Ct., dat aan den Hoek van Holland een barak wordt ingericht voor de verpleging, zoo nodig, van cholera-zieken aan boord van binnenkomende schepen. De barak komt heden of morgen gereed. Door het loodswezen worden schepen, van Toulon of Marseille komende, onder de besmette gerangschikt, zodat zij verplicht zijn de gele…
Read More about Inrichting van een Quarantaine barak
Op 1 juni 1893 komt de eerste Harwichboot in Hoek van Holland aan: de CHELMSFORD.
(ansichtkaart; collectie Henk van der Lugt)
Scheepvaart
125 jaar Harwichboot
Written by Henk, 1902-06-01
Op 1 juni 1893 meert de eerste Harwichboot in Hoek van Holland. Op die dag wordt tevens de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland officieel geopend en rijden de eerste internationale treinen. De Harwichboten hebben dan al 30 jaar tussen Harwich en Rotterdam gevaren. Harwich – Rotterdam In 1854 wordt Harwich aangesloten op het…
Read More about 125 jaar Harwichboot
De P. Caland van de Holland-Amerika Lijn in de Doorgraving van de Hoek van Holland omstreeks 1875.
Collectie Henk van der Lugt.
Actueel
Het eerste zeeschip in de Nieuwe Waterweg
Written by Henk, 1902-03-09
Door Henk van der Lugt Op 9 maart 1872 vaart het eerste zeeschip, de Harwichboot Richard Young, door de Doorgraving van de Hoek van Holland naar zee. Hoewel er daarvoor al een aantal vissersschepen door de Doorgraving zijn gevaren wordt de passage van de Richard Young beschouwd als de officiële opening van de Nieuwe Waterweg. Het Algemeen Handelsblad…
Read More about Het eerste zeeschip in de Nieuwe Waterweg