Go to ...

Historisch Hoek van Holland

Een digitale tijdlijn van het Historisch Genootschap Hoek van Holland

RSS Feed

De terugkerende padvinders gaan aan boord van de PRINSES JULIANA van de Maatschappij Zeeland op 13 augustus 1937.

(Krantenfoto uit de Maasbode van 14 augustus 1937)

Ruim 5.000 Padvinders in Hoek van Holland


Van 31 juli tot en met 9 augustus 1937 vond in Vogelenzang, bij Hillegom, de 5e padvinders Wereldjamboree plaats.
Tegenwoordig zouden de meeste deelnemers aan een dergelijk evenement per vliegtuig reizen, maar in 1937 was men nog op treinen en veerboten aangewezen.

Op donderdag 29 juli kwam Lord Baden Powell, de grondlegger van de padvinderij/scouting, met de Harwichboot in Hoek van Holland aan.
Op de steiger werd hij verwelkomd door J.J. Rambonnet, de Nederlandse Hoofdverkenner.

wt-20160823-19370729-algemeen-handelsblad-1

De aankomst van Lord Baden Powell (midden) in Hoek van Holland. Rechts zijn dochter en links de Nederlandse Hoofdverkenner, J.J. Rambonnet. (Krantenfoto uit het Algemeen Handelsblad van 29 juli 1929)

De meeste andere Engelse deelnemers, maar ook een aantal Australische, arriveerden op vrijdag 30 juli in Hoek van Holland. Zij werden verder vervoerd met zeven speciale treinen met in totaal 77 wagons.
Er kwamen op die dag 5.171 padvinders in Hoek van Holland aan en uiteraard had de Harwichboot geen capaciteit voor een dergelijk aantal.

Daarom werden er zes extra schepen ingezet:
Gelijk met de Harwichboot AMSTERDAM kwam de BRUGES aan met het eerste contingent van ongeveer 600 padvinders. Deze BRUGES was ook een Harwichboot, maar voer normaal tussen Harwich en Antwerpen.
De andere vijf schepen waren ’s ochtends vroeg uit Engeland vertrokken en kwamen pas in de loop van de middag aan.
Hierbij was de PRINSES JULIANA van de Maatschappij Zeeland die voor de oorlog tussen Vlissingen en Harwich voer, maar nu voor deze speciale reis was gecharterd.
Met de overige vier werden normaal excursies gemaakt op de Theems, langs de Engelse zuidkust en naar Calais. Twee van deze vier, de QUEEN OF KENT en QUEEN OF THANET, waren zelfs raderboten. Kennelijk waren de certificaten voldoende om ook een oversteek over de Noordzee te mogen maken.

wt-20160823-1937-wereldjamboree

De schepen die werden ingezet voor het vervoer van de padvinders. De aantallen in de rechter kolom geven ongeveer het aantal padvinders aan boord aan. (lijst samengesteld door Henk van der Lugt)

Gelukkig was het weer goed maar anders zou het geen plezierreisje voor de padvinders zijn geweest. Zeker op de vier excursie-schepen die een stuk kleiner waren dan de andere.

De raderboot Queen of Kent waarmee de padvinders de overtocht over de Noordzee maakten.

De raderboot Queen of Kent, een van de schepen waarmee de padvinders de overtocht over de Noordzee maakten. (collectie Henk van der Lugt)

Het Hoekse publiek en de zomergasten zorgden voor een hartelijke ontvangst. De jongelui op de schepen hieven de nodige ‘cheers’ aan die op de wal spontaan werden beantwoord.
Daarna verliep de passencontrole snel en de douane liet de padvinders ongemoeid.
Voor een opknappertje was gezorgd, want op de wal stonden tafels met bekertjes koffie en broodpakketjes klaar.

Op vrijdag 13 augustus vertrokken de Engelse en Australische padvinders weer via Hoek van Holland, nu met vijf extra schepen.

wt-20160823-19370814-maasbode_2

Engelse en Australische padvinders in Hoek van Holland op 13 augustus 1937 bij terugkeer naar huis. Als souvenir nemen zij klompen mee. (Krantenfoto uit de Maasbode van 14 augustus 1937)

Zo was Hoek van Holland ook betrokken bij de Wereldjamboree.

Bron:
Diverse kranten
Archief Henk van der Lugt

Meer verhalen over Scheepvaart

About Henk

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com