Go to ...

Historisch Hoek van Holland

Een digitale tijdlijn van het Historisch Genootschap Hoek van Holland

RSS Feed

De nieuwe Harwichboot St. Petersburg


20071027-Mpts-12221546913-PrbkG09mei1911 WS

De nieuwe Harwichboot St. Petersburg. (ansichtkaart, verstuurd op 9 mei 1911)

De Hoek-van-Holland-lijn.

Voor den dienst tusschen Hoek van Holland en Harwich is wederom een nieuw Turbine-stoomschip, de ‘St. Petersburg’, zusterschip van de ‘Munich’ en de ‘Copenhagen’, en speciaal voor de Great Eastern Railway Company gebouwd, in dienst gesteld.

De inrichting der 1e klasse komt overeen met die der moderne ‘Atlantic Liners’. Op het verhoogde dek bevinden zich een aantal ‘Staterooms’ en hutten en eene ruime rooksalon. Een deel van het opperdek is gereserveerd voor de dames, die daar een salon te hunner beschikking vinden. In het tusschendek bevindt zich de groote eetzaal, waarmede de 1e klasse hutten in verbinding staan. Bijzonder groot is het aantal der één- en twee- persoons hutten.
Aan de ventilatie en de verwarming van het schip is groote zorg besteed; de hutten en verder het geheele schip worden geventileerd en verwarmd volgens het ‘Thermo-tank’ systeem. Daardoor wordt aan het schip frissche lucht toegevoerd, die elke 10 minuten geheel ververscht wordt. De binnen- en buiten- hutten van het opper- en benedendek worden geventileerd met versche lucht welke direct van buiten aangevoerd en des winters behoorlijk verwarmd wordt, en de reizigers kunnen door middel van roosters, die in elke hut zijn aangebracht, den toevoer der versche lucht naar welgevallen regelen.
De ‘St. Petersburg’ is voorzien van Triplo-Turbines van het ‘Parsons-Marine’ type. Evenals de andere schepen in dezen dienst, is de ‘St. Petersburg’ uitgerust met toestellen voor draadlooze telegrafie en onderzee-klok-signalen. Het schip is gebouwd op de werven van de heeren Brown & Co. te Clydebank, is 343 Engelsche voeten lang, 45 Engelsche voeten breed en heeft een diepgang van 18 Engelsche voeten, 9 duim.
(Dagblad Scheepvaart no. 7903, Vrijdag 8 Juli 1910, beurs-editie)

20100320-HvdLcoll06-PrbkNG WS

De St. Petersburg afgemeerd aan de Harwichsteiger. (ansichtkaart, niet verstuurd)

2 Responses “De nieuwe Harwichboot St. Petersburg”

  1. 28/06/2017 at 14:39

    Beste redacteur,
    Voor een impressionistisch artikel over die internationale treinen, die door het zuidelijk deel van Midden-Delfland reden (de Zuidbuurt in de polder tussen Maassluis en Vlaardingen, ben ik op zoek naar oude foto’s van internationale wagons. Hoe ouder hoe beter: de lijn opende in 1891, het stukje waar het om gaat speelt in ca. 1900.
    De briefkaart van de St. Petersburg is een mooi voorbeeld, jammer dat er geen duidelijke treinwagon is te zien.
    Ook als uzelf niet over geschikte foto’s beschikt, hoop ik dat u me tips kunt geven over waar ik die wel zou kunnen zoeken. Ik kijk uit naar uw reactie.
    Met vriendelijke groeten, Pia van Oord
    Hoofdredacteur Midden-Delfkrant

    0654 655 667, http://www.middendelflandvereniging.nl

  2. 07/07/2017 at 17:28

    L.S.
    is het mogelijk om deze foto te publiceren bij een artikel in de Midden-Delfkrant over een reis aan het begin van de twintigste eeuw?
    ik hoor graag wat uw voorwaarden zijn voor publicatie’.
    Met vriendelijke groet,
    Pia van Oord
    hoofdredacteur Midden-Delfkrant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More Stories From Scheepvaart

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com