Spoorweg ongeval.


Op maandag 17 april 1978, omstreeks 14.10 uur stond de stoptrein van Hoek van Holland naar Rotterdam-Centraal (no. 908) langs het perron van station Hoek van Holland-Haven te wachten. Het treinstel bestond uit twee delen en moest om 14.06 uur vertrekken.

Op het spoorwegemplacement werd die dag onderhoudswerkzaamheden aan een wissel uitgevoerd. Door een ‘knipperende’ wissel had de trein 2 minuten vertraging. Na het vertreksein van de conducteur verliet de trein het station. Het eerste seinlicht langs het spoor stond op groen zodat de machinist door kon rijden.

Toen de trein omstreeks 14.10 uur  ter hoogte van de Willem van Houtenstraat kwam had hij een aanvangssnelheid van 30 à 40 kilometer per uur. Op dat moment ontspoorde het voorste treinstel op de bewuste wissel en viel naar rechts, naast de rails. In dat treinstel zaten 11 passagiers. Hiervan raakte er drie gewond. In het achterste treinstel zaten 12 passagiers. Hier vielen geen gewonden.

NL-HaNA_2.24.01.05_0_929-6741.tjp - kopie

Direct na het ongeval werd er alarm geslagen en kwamen er twee ambulances, de Hoekse huisartsen A. Hut, A.M. Venker en R. de Groot, samen met enkele leden van de E.H.B.O. al snel op de plaats waar het treinstel lag.

De drie gewonden werden direct door hen opgevangen en behandeld. Dit waren de 63 jarige I. Nijeboer uit Amersfoort, die een hersenschudding en een fractuur aan zijn linkerschouder opliep, de 33 jarige N. Schellevis uit ’s-Gravenzande, die vermoedelijk een wervelfractuur opliep en de 56 jaar oude mevrouw Van Diessen uit Hoek van Holland, die lichte verwondingen opliep.

De twee zwaar gewonde mannen werden met een ambulance naar het Academisch ziekenhuis Dijkzigt in Rotterdam gebracht. De lichtgewonde vrouw werd ter plaatse in de politieauto gezet om bij te komen van de schrik. Zij vertelde dat de trein schommelde, waarna zij een schok voelde en de trein met veel lawaai langzaam begon om te vallen.

De onderhoudsmonteur van de NS, A Kilsdonk, die samen met collega’s aan de wissels werkte, moest rennen voor zijn leven. Hij vertelde dat hij de trein recht op zich af zag komen. Zijn gereedschapswagen werd door de trein verpletterd. Om de passagiers uit het voorste treinstel te krijgen moesten de hulpverleners ladders tegen de treinwand zetten. De passagiers welke aan de landzijde hadden gezeten vielen tijdens het kantelen van de trein naar beneden. Zij moesten worden opgehesen om uit het treinstel te komen. De passagiers die aan de kant van de Nieuwe Waterweg zaten hadden geen of erg licht letsel.

De niet gewonde treinpassagiers werden met een busje terug gebracht naar station Hoek van Holland-Haven.

Van de twee slachtoffers uit het Dijkzigt ziekenhuis kon Nijeboer na behandeling naar huis. Schellevis werd op 18 april uit het ziekenhuis ontslagen.

NL-HaNA_2.24.01.05_0_929-6742.tjp

Het treinverkeer was van 14.10 uur tot 15.30 uur  in beide richtingen gestremd. Van 14.30 uur tot 15.30 uur werden er bussen ingezet tussen station Hoek van Holland-Haven en station Maassluis-West. Vanaf 15.30 uur kon men weer over één spoor rijden. Nadat het treinstel was opgetakeld en op het spoor gezet werd de trein weggesleept.

Doordat de trein nog met geringe snelheid reed viel, volgens de Nederlandse Spoorwegen, de schade door het ongeval mee.

Bronnen:

Dagblad Het Vrijevolk 19-04-1978 via Delpher en weekblad de Vuurtoren 21-04-1978 archief St. Historisch Genootschap Hoek van Holland.

Foto’s:  Nationaal Archief CCO, Anefo, fotograaf: Koen Suyk.

Hoek van Holland, 20-12-2020.Ruis,

D. Ruis.

Historisch onderzoeker St. Historisch Genootschap Hoek v Holland/St. Fort a/d Hoek v Holland/bunker Bremen.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com