Go to ...

Historisch Hoek van Holland

Een digitale tijdlijn van het Historisch Genootschap Hoek van Holland

RSS Feed

About Dirk

Posts by: Dirk

VAFAMIL CAMPING HOEK van HOLLAND.

Bij veel bewoners van het dorp Hoek van Holland en omgeving was het weinig bekend dat er, diep verscholen in de prachtige duinen van Hoek van Holland een camping voor militairen en hun familie was gelegen. Deze Vafamil camping was gevestigd aan de Strandweg 15, in het zogenaamde ‘Vinetaduin’[1] te Hoek van Holland, gemeente Rotterdam.

Muyssonkazerne voor de Gezagstroepen.

Geschiedenis van het Jagershuis.

Het Jagershuis te Hoek van Holland was tijdens de Tweede Wereldoorlog, als onderdeel van de Atlantikwall, een z.g. Wehrmachtskantine. Een kantine voor de militairen van de Kriegsmarine en de landmacht te vergelijken met de militaire tehuizen in het Nederlandse leger. Na de capitulatie van het Duitse leger werd het gebouw in gebruik genomen door het

Huydecoperstraat (2e Zandwerk)

De Huydecoperstraat ligt in het gedeelte van het dorp welk men de “Nieuwe Hoek” noemt. Dit in tegenstelling tot het gedeelte bij station Strand welk men de “Oude Hoek” noemt. Het gedeelte waar nu de Huydecoperstraat ligt was voor de oorlog gedeeltelijk bebouwd en vormde het einde van de bebouwde kom. Men noemde dat gedeelte

ss. Holland van de Nederlandse Stoomboot Mij, gebouwd in 1874.

De ramp met het ss. Holland

Op zondagmorgen 27 januari 1901 lag het stoomschip ‘Holland’ van de ‘Nederlandse Stoomboot maatschappij’ (voorganger Batavierlijn) aan de kade in de haven van Londen. De Holland was een klein vrachtschip, gebouwd in 1874 en 726 bruto register ton groot. Het schip voer in een vaste dienst tussen Rotterdam en Londen. Nadat de lading stukgoed in

Militairen naar Nieuw Guinea.

Vrijdag 30 september 1960 lag het troepentransportschip Groote Beer aan de Harwichkade te Hoek van Holland. Het passagierschip was de avond ervoor al afgemeerd. De Groote Beer, de Waterman en het Zuiderkruis waren drie passagiersschepen welke bij de overheid in gebruik waren en werden ingezet voor het vervoer van repatrianten uit Nederlands Indië, het vervoer

Ondergang van de zeesleper “Indus”.

Op 18 april 1919 gaf de rederij “Bureau Wijsmuller” opdracht tot de bouw van een zeesleper. Het schip werd gebouwd op de scheepswerf “Jonker & Stans” te Hendrik Ido Ambacht. Op 15 maart 1920 werd het schip te water gelaten en kreeg de naam “Brabant”. De sleepboot werd uitgerust met een triple expansie 3 cilinder

De groep Jansen vlucht voor de Nazi’s naar Engeland.

Op 25 mei 1940 werd Johannes Jannes Jansen door de Duitse bezetter gedemobiliseerd als dienstplichtig militair en uit het Nederlandse leger ontslagen. Hierna pakte hij zijn beroep als stoffenhandelaar weer op. Vervolgens sloot hij zich aan bij een pas opgerichte anti-Duitse illegale organisatie, de OD of Orde Dienst. Hij werd lid van de afdeling Maartensdijk

Het eerste en laatste luchtgevecht van Thomas Lowry

De Britse mariniers. Op zondag 12 mei 1940 te 05.15 uur lopen de Britse torpedobootjagers HMS Verity en Venomous, met aan boord 200 Britse mariniers, de monding van de Nieuwe Waterweg binnen. Zij worden geëscorteerd door de torpedobootjager HMS Wild Swan terwijl er drie Blenheim bommenwerpers boven hen vlogen. Nadat de schepen zijn afgemeerd aan

Stoomschip "Prinses Juliana II van de Mij. Zeeland.

De laatste reis van het ss. Prinses Juliana II.

Het verhaal van de 1e compagnie van het 2e bataljon van het 40e Regiment Infanterie. De 1e compagnie van het 2e bataljon van het 40e Regiment Infanterie (1-II-40-RI) was vanaf het begin van de mobilisatie in 1939 gelegerd in Zeeuws Vlaanderen, in het rustige dorpje Groede enkele kilometers ten westen van het stadje Breskens. Het

Hoekse politiebureau’s. (Deel 2)

De drie Hoekse politieagenten 2e klasse werken nu vanuit hun nieuwe politiepost bij het eindstation van de Hoekse lijn. Zij doen hier alle voorkomende werkzaamheden, waaronder als hoofdtaak de surveillance. Vanwege de voortdurende mobilisatie van het leger en de daarbij horende drukke werkzaamheden, zoals vechtpartijtjes en overmatig drankgebruik, vraagt commissaris Jas om uitbreiding van zijn

Hoekse politiebureau’s (deel 1)

Nadat op 1 januari 1914, Hoek van Holland, een strook land langs de Nieuwe Waterweg en Poortershaven, gemeente Naaldwijk zijn geannexeerd door Rotterdam en C.F. Jas is aangesteld als hoogste ambtenaar in de rang van Commissaris der gemeente Rotterdam te Hoek van Holland wordt hij geconfronteerd met een aantal zaken. Zo moet hij het burgerlijk

5. Jan de Haan op Schelpweg. 1914

De eerste politieman te Hoek van Holland.

JAN DE HAAN, ALIAS “HAANTJE”. Met de komst van de veerboot naar Engeland werden er twee Rijksveldwachters te Hoek van Holland – gemeente ’s-Gravenzande – gestationeerd. Deze politieambtenaren hielden zich uitsluitend bezig met de uitoefening van de noodzakelijke grenscontrole. Het politietoezicht werd door de gemeenteveldwachter van ’s-Gravenzande uitgeoefend. Op 15 februari 1882 kwam de 27

Dr. Salomon Diamant, huisarts te Hoek van Holland.

Dit is het verhaal van een markante Hoekse inwoner, een huisarts die, ondanks het feit dat hij maar kort in het dorp werkzaam was, toch een onuitwisbare indruk heeft achter gelaten. In de nieuwe wijk L’Avenue wordt hij herdacht met een laan die naar hem is vernoemd. Aanvankelijk werd de huisartsen praktijk in het kleine

Prins Hendrik op jacht.

Maandag 29 december 1902 arriveerde Z.K.H. Prins Hendrik te Hoek van Holland om de gaan jagen. Hij werd overgezet met een stoombootje van Rijkswaterstaat naar het vogeleiland De Beer. De prins schoot daar 150 konijnen. Na afloop voer hij met het scheepje van Rijkswaterstaat tot buiten de pieren en terug. Jachtgezelschap. foto, collectie J.L. Ouwendijk

Triomftocht Koninginnen door het Westland

De Duitse Keizer Wilhelm II en zijn echtgenote Keizerin Agusta Victoria brengen met het Keizerlijkjacht het ss. “Hohernzollern” van 1 juli tot 3 juli 1891 een driedaags statiebezoek aan Nederland. Het bezoek begint in Amsterdam en op 3 juli ligt de “Hohernzollern in de haven van Rotterdam. Tijdens de ochtenduren van vrijdag 3 juli 1891