Go to ...

Historisch Hoek van Holland

Een digitale tijdlijn van het Historisch Genootschap Hoek van Holland

RSS Feed

About Henk

Posts by: Henk

Feyenoord naar Lissabon

Op zaterdag 4 mei 1963 passeerden de Waterman en de Groote Beer Hoek van Holland onderweg naar Lissabon met Feyenoord supporters voor de halve finale van de Europacup tegen Benfica. Door de enorme toeloop van ’uitzwaaiers’ kreeg Hoek van Holland te maken met een verkeers-infarct hoewel dat woord toen nog niet in gebruik was. Overigens

Aardgas onder de Midgetgolfbaan

In de jaren 30 liet huisarts J.M. Knip aan de ’s-Gravenzandseweg op nr. 314 een huis met praktijk bouwen. Bij zijn pensionering in 1950 verhuisde dokter Knip naar Lochem en werd zijn huis overgenomen door de heer G.A. Boekestein die er het Pension ‘Poort van Europa’ in vestigde. Midgetgolfbaan De heer Boekestein was een zeer

De winkel van Haaksman vernieuwd

Op donderdag 7 juni 1956 werd de vernieuwde winkel van Haaksman aan de Prins Hendrikstraat in Hoek van Holland geopend. In de jaren twintig van de vorige eeuw had de heer H. Haaksman zich reeds gevestigd als ‘rijwiel- en motorhersteller’ aan de Kruisweg op de Oude Hoek. Maar met de opkomst van de radio ging

Nieuwe perrons in Hoek van Holland

In 1955 werden er bij het station Hoek van Holland Haven twee nieuwe perrons in gebruik genomen ten behoeve van de lokale treinen naar Rotterdam. Oorspronkelijk vertrokken deze vanaf het oude station, maar hier ontstond ruimte gebrek omdat het aantal internationale treinen werd uitgebreid. Bovendien reden in die tijd ook de militaire treinen ten behoeve

Nieuwe sportvelden aan de Rondgang

In 1955 werd het sportcomplex aan de Rondgang in gebruik genomen. Het bestond toen uit drie (gravel) tennisbanen, die in de winter als ijsbanen dienst konden doen en twee voetbalvelden voor de Hoekse Boys. Verder waren er barakken voor de KNVB-kampen en een gedeelte van het complex was ingericht voor de schooltuinen. De KNVB-barakken werden

De VIVO-reizen van de Zeeland

De VIVO (Vrijwillige Inkoop- en Verkoop Organisatie) was een kruideniersketen die in 1942 werd opgericht als samenwerkingsverband van onafhankelijke kruideniers. In 1952 bestond de organisatie dus 10 jaar en dit 2e lustrum werd gevierd met een zeereisje uit Hoek van Holland met de Stoomvaart Maatschappij Zeeland. In het VIVO-contactblad ‘Rondom de Weegschaal’ van 10 oktober

Fruitsteiger aangevaren

Op zaterdagmorgen 1 maart 1952, omstreeks zes uur, liep het stoomschip ‘Waterland’ tijdens dikke mist op de westzijde van de Fruitsteiger en veroorzaakte grote schade aan het steigerwerk en aan de tendersteiger. De ruim 6.000 ton metende ‘Waterland’ was eigendom van de Koninklijke Hollandsche Lloyd uit Amsterdam, maar was tijdens de aanvaring door een Engelse

De loodsafhaaldienst in Hoek van Holland

Op 1 augustus 1950 liep een bijna vijftig jaar oud contract tussen het Rijk en L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst af. Dit contract betrof de loodsafhaaldienst in Hoek van Holland die tegen betaling door Smit werd uitgevoerd met een sleepboot. Vanaf 1 augustus 1950 nam het Loodswezen deze dienst met eigen materiaal en personeel

Ruim 5.000 Padvinders in Hoek van Holland

Van 31 juli tot en met 9 augustus 1937 vond in Vogelenzang, bij Hillegom, de 5e padvinders Wereldjamboree plaats. Tegenwoordig zouden de meeste deelnemers aan een dergelijk evenement per vliegtuig reizen, maar in 1937 was men nog op treinen en veerboten aangewezen. Op donderdag 29 juli kwam Lord Baden Powell, de grondlegger van de padvinderij/scouting,

De brand in hotel Harwich

Nadat op 1 juni 1893 de spoorlijn naar Hoek van Holland in gebruik was genomen en ook de Harwichboten Hoek van Holland gingen aanlopen ontstond het zogenaamde ‘nieuwe gedeelte’, de huidige dorpskern. In dit nieuwe gedeelte verrezen drie hotels; Hotel Caland, Hotel Amerika en Hotel Harwich. Hotel Caland stond in het 2e Zandwerk en is

Kettingbotsing op de Waterweg

Tegenwoordig is radar niet meer weg te denken in de scheepvaart waardoor vertraging tijdens mistperiodes zeer sterk is teruggedrongen. Radar is ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog en kwam na de oorlog ook beschikbaar voor koopvaardijschepen. Zonder radar zat er voor schepen niets anders op dan voor anker te gaan als ze overvallen werden door mist.

De badplaats Hoek van Holland in 1928

Enige tijd geleden kreeg het Historisch Genootschap een exemplaar van het boekje ‘De Badplaats Hoek van Holland’ uit 1928. Omdat het boekje toevallig dit jaar 90 jaar geleden is uitgegeven hebben we het gescand en het is via deze link te openen: De_Badplaats_Hoek_van_Holland_1928 LQWM Opmerking: Dit is een lage resolutie versie want omdat de hoge resolutie scan

Amerikasteiger aangevaren

Op zaterdag 3 december 1927 is het uitgaande Amerikaanse stoomschip ‘Innoko’ tegen de oostzijde van de Amerikasteiger, de latere Fruitsteiger, gevaren. De ‘Innoko’ was een schip van de United States Shipping Board. Het schip heeft daarna enige tijd voor anker gelegen, maar toen bleek dat het geen schade had, kon het de reis naar New York

Paviljoen Rotterdam aan Zee

Op 1 januari 1914 wordt Hoek van Holland door Rotterdam geannexeerd. Al snel hierna, op 1 augustus 1915, wordt het strand-restaurant ‘Rotterdam aan Zee’ geopend. Strandbezoek stond toen nog in de kinderschoenen, maar zou in de jaren tussen beide wereldoorlogen sterk toenemen. ‘Het paviljoen’ werd een begrip, te meer daar het aan de looproute tussen

De nieuwe Harwichboot St. Petersburg

De Hoek-van-Holland-lijn. Voor den dienst tusschen Hoek van Holland en Harwich is wederom een nieuw Turbine-stoomschip, de ‘St. Petersburg’, zusterschip van de ‘Munich’ en de ‘Copenhagen’, en speciaal voor de Great Eastern Railway Company gebouwd, in dienst gesteld. De inrichting der 1e klasse komt overeen met die der moderne ‘Atlantic Liners’. Op het verhoogde dek

De “Nieuwe Export”

In juli 1903 werd het 2e slachthuis in Hoek van Holland in gebruik genomen. Dit slachthuis, van de firma Hudig & Pieters, stond bekend als de ’Nieuwe Export’. Het stond op het oostelijke gedeelte van het huidige (2015) terrein van DSM tegen het toenmalige ’Steenovengat’ aan. Daarom werd – op initiatief alweer van de firma

De watertoren

Op 20 december 1893, dus ruim een half jaar nadat de spoorlijn in gebruik was genomen, werd aanbesteed ’het maken van eene waterbezorging op het station Hoek van Holland’: Gezien de datum van de aanbesteding is het aannemelijk dat de watertoren in 1894 gebouwd en opgeleverd is. Hoe de waterbezorging voor de stoomlocomotieven plaatsvond tussen

125 jaar Harwichboot

Op 1 juni 1893 meert de eerste Harwichboot in Hoek van Holland. Op die dag wordt tevens de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland officieel geopend en rijden de eerste internationale treinen. De Harwichboten hebben dan al 30 jaar tussen Harwich en Rotterdam gevaren. Harwich – Rotterdam In 1854 wordt Harwich aangesloten op het

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com